تصویری از آلاچیق درنظرگرفته شده برای برگزاری مراسم
تصویری از آلاچیق و محوطه درنظرگرفته شده
بنر دو در سه متری همایش
بنر نصب شده در پارک ساعی
تعدادی از کاربران ویکی‌پدیا و دوستداران ویکی

Tehran / تهران

Date / تاریخ

Friday 14 January
جمعه ۲۴ دی

Time & Location / زمان و مکان

16:00 at Saee Park (In Valiasr street)
۱۶:۰۰ (پارک ساعی (در خیابان ولیعصر

Organizers / سازمان‌دهندگان

Amir Sarabadani

Participants / شرکت‌کنندگان

در صورت تمایل برای شرکت لطفا نام خود را بنویسید

جهت شرکت در این مراسم 119 نفر نام‌نویسی کرده‌اند. اسامی کامل را در اینجا ببینید.

توجه: مراسم به پایان رسیده است

گزارش برگزاری

جشن تولد ده‌سالگی ویکی‌پدیا در تهران

جشن تولد در پارک. در نگاه اول کمی جالب و تعجب برانگیز است که آیا می‌توان برای ویکی‌پدیا آنهم در ایران و در یک پارک جشن گرفت؟ دوندگی‌های بسیاری از جانب امیر (مدیر و دیوانسالار ویکی‌پدیا فارسی) انجام گرفت از فرمانداری تهران بزرگ تا وزارت کشور جمهوری اسلامی ایران رایزنی کرد تا بلکه بتواند مجوزی برای این گردهمائی از مقامات مسئول بگیرد. اما دریغ از مجوزی یک خطی برای این همایش از جانب مقامات مسئول.

علیرغم همه فشارها، عاقبت امیر توانست با مسئولین پارک ساعی تهران در مورد همایشی چند ده نفره برای مدتی کوتاه و به شرط عدم فیلمبرداری ونداشتن حواشی گفتگو کرده و نظر مساعدشان را برای برگزاری مراسم از ساعت ۱۶ الی ۱۸ در یکی از نقاط پارک ساعی بدست آورد.

پوسترها و مقدمات جشن از روزهای قبل و با هزینه شخصی برخی دوستداران ویکی در ایران که بخش عمده‌اش را امیر خود تقبل کرده بود صورت گرفت.

بروشورها توسط مقداد (یکی از کاربران فعال ویکی‌پدیا فارسی) تهیه و از اراک تا تهران منتقل شد. امیر و پسر آمل (یکی از کاربران فعال ویکی‌پدیا فارسی) از صبح جمعه در تکاپوی سایر ملزومات و لوازم پذیرائی و نصب بنرها در محل برگزاری بودند.

پس از نصب بنرها، نگاه‌های متعجب افراد عادی در پارک حکایت از عدم آشنائی چندان آنها با ویکی‌پدیا داشت و قبل از برگزاری مراسم نیز برخی با کنجکاوی بسیار به محل همایش نزدیک شده و پرسش‌هایی را مطرح می‌کردند که با دریافت پاسخ و بروشور برای پیوستن به ویکی‌پدیا ابراز تمایل می‌کردند.

علیرغم هوای سرد عصر جمعه در پارک و ضعف در اطلاع‌رسانی محل دقیق همایش، اندک اندک برخی مشتقان ویکی‌پدیا در آلاچیق در نظرگرفته شده حاضر شدند و با زبان بی‌زبانی خود را معرفی کردند.

کاربر:همان که از مدیران ویکی‌پدیا فارسی نیز می‌باشد از اولین کاربران بودند که خود را به امیر و پسرآمل رساند و خود را با سایر اعضا هماهنگ کرد و محورهای گفتگو و پاسخگوئی‌ها و بروشورهای درنظرگرفته را بررسی نمودند.

برخی همچون کاربر:سید که از کاربران فارسی زبان باسابقه در ویکی انگلیسی و فارسی بودند سر ساعت در محل حاضر و برخی نیز همچون کاربر:ابراهیم که از مدیران فعال و فنی ویکی‌فارسی هستند نیز در ادامه مراسم به سایر اعضا ملحق شدند. علیرغم تصور اعضا گروه، عکاس و خبرنگار همشهری جوان نیز در محل همایش حاضر شدند و با ثبت تصاویری ماندگار به مصاحبه با امیر و برخی کاربران فعال در مورد ویکی‌پدیا پرداختند.

میهمانان در طول مراسم با چای داغ و شیرینی پذیرائی شدند و علیرغم اصرار و تمایل بسیار اعضا ویکی‌پدیا فارسی برخی کاربران و میهمانان حاضر به حضور در عکس یادگاری مراسم نشدند ولی طبق تخمین‌ها حدود ۴۰ نفر در طول مراسم حاضر شدند و پس از پر کردن برگه‌های یادبود از محل همایش رهسپار منازل خود شدند.

یکی از مهمترین موضوعات مطرح شده در این مراسم ثبت یک NGO برای ویکی‌مدیا در ایران بود.

از عمده پیشنهادات کاربران حاضر در مراسم می‌توان گله‌مندی برخی کاربران نسبت به برخی فیلترهای اعمال شده در ویکی فارسی و پیچیده بودن نحوه ویرایش در ویکی‌پدیا را نام برد. برخی علاقه‌مندان نیز پیشنهاد کردند صفحه‌ای برای درخواست یک معلم راهنما که به صورت پله پله و قدم به قدم به داوطلبان و تازه‌واردین آموزش دهد ایجاد شود. برخی کاربران نیز برای برگزاری مراسم معرفی و جذب کاربر در دانشگاه‌های ایران همچون دانشگاه اصفهان اعلام آمادگی کردند که راهنمائی‌ها و راهکارها از جانب امیر، پسر آمل، همان و ابراهیم به آنها داده می‌شد.

حواشی مراسم

  • طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده قرار بر توزیع لوحی فشرده حاوی فیلمی مستند و گوشه‌هایی از سخنرانی جیمی ولز موسس ویکی‌پدیا و برخی مقالات برگزیده ویکی‌پدیا فارسی بود که متاسفانه به دلیل برخی محدودیت‌ها و سهل‌انگاری از جانب یکی از کاربران فعال، این لوح‌های فشرده به محل همایش نرسید.
  • بدلیل نقص و محدودیت‌های موجود در پارک، بسیاری از داوطلبان حضور در مراسم، نتواستند محل جشن را بیابند.
  • برخی حضار در مراسم نسبت به محل گرهمائی گله‌مند بوده و خواهان در نظر گرفته شدن محل مناسب‌تری برای مراسم‌های بعدی شدند.

See also / همچنین ببینید

Gallery / نگارخانه